افراد مبتلا به بیماری عروق محیطی دارای شاخص امگا 3 پایین تری هستند

22 مارس 2019- تحقیقات منتشر شده در شماره ی جدید مجله ی Lipids نشان داد که شاخص امگا 3 در افراد مبتلا به بیماری عروق محیطی (PAD)پایین تر از افرادی است که به این بیماری مبتلا نمی باشند.

بیماری عروق محیطی(PAD)، بر رگ های خونی خارج از قلب و مغز تاثیر می گذارد. شواهد حاصل از مطالعات دیگر نشان داده اند که امگا 3 بر بسیاری از مراحل فرایند آترواسکلروز تأثیر می گذارد. به طور خاص، اسیدهای چرب امگا 3 سبب بهبود عملکرد اندوتلیال؛ تحریک اتساع عروق از طریق ریلکسیشن سلول های عضلات صاف، اعمال آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و ضد ترومبوتیک، تاخیر در توسعه ی پلاک ها و افزایش ثبات آنها؛ و کاهش سختی دیواره ی عروق می شوند.

از آنجایی که PAD اساسا آترواسکلروز در شریان های پا است، محققان این مطالعه معتقدند که بیماران مبتلا به PAD ممکن است دچار کمبود اسیدهای چرب امگا 3 باشند.

برای بررسی ارتباط بین شاخص امگا 3 و  PAD، محققان شاخص امگا 3 را در 145 بیمار مبتلا بهPAD  و در 34 فرد بدونPAD (گروه کنترل) مقایسه کردند.

آنها دریافتند که شاخص Omega-3 در بیماران مبتلا به PAD به طور قابل توجهی پایین تر از گروه کنترل است (5٪ در مقابل 6٪). هنگامی که آنها سایر ویژگی های بیماران را که ممکن است بر این یافته ها (مانند سن، سیگار کشیدن، فشار خون، دیابت، داروها و غیره) تأثیر گذارند، در نظر گرفتند، شاخص امگا 3 هنوز هم در گروه مبتلا به بیماری عروق محیطی در مقایسه با کنترل، پایین تر بود.

در تجزیه و تحلیل نهایی مشخص گردید که به ازای هر 1٪ کاهش شاخص امگا 3، احتمال ابتلای بیمار به PAD به میزان 39٪افزایش و برای هر سال اضافی سیگار کشیدن، احتمال ابتلا به PAD به میزان 4٪  افزایش می یابد.

پرفسور Bill Harris، یکی از نویسندگان این تحقیق، گفت: احتمال دارد که کاهش التهاب مرتبط با شاخص امگا 3 ، بخشی از توضیح این نتایج باشد. آیا استفاده از مکمل های امگا 3 در درازمدت و / یا افزایش مصرف ماهی های روغنی می تواند مانع از ابتلای افراد به PAD شود؟ موضوعی است که باید در مطالعات آینده بررسی شود.

منبع:

https://omegaquant.com/

https://www.news-medical.net/news/20190322/People-with-peripheral-artery-disease-have-lower-Omega-3-Index-shows-research.aspx